Zorgprotocollen in het zeehondenziekenhuis

In ons zeehondenziekenhuis hebben we strenge regels over hygiëne, voeding en het toedienen van medicijnen. Net als in een ziekenhuis voor mensen. Die zorgprotocollen zijn ontzettend belangrijk en maakt dat wij hét zeehondenziekenhuis van Europa zijn. Maar niet alleen dat. Ook de mensen zijn ook onmisbaar. Gespecialiseerde dierenartsen, ervaren medewerkers en toegewijde vrijwilligers vanuit de hele wereld. En natuurlijk onze bezoekers en donateurs zonder wie wij ons werk niet konden doen.

We leggen je de regels uit waar onze verzorgers en dierenartsen zich aan moeten houden. En waarom we zo werken.

Hoe zit het zeehondenziekenhuis in elkaar?

Er zijn een aantal speciale ruimtes die niet mogen ontbreken in een zeehondencentrum. Deze zijn noodzakelijk zijn om zieke zeehonden op te kunnen vangen.

Onderzoeksruimte

Iedere zeehond die binnenkomt onderzoeken we uitgebreid. De opname van nieuwe patiënten gebeurt daarom in een speciale intakeruimte. Hier hebben de dierenartsen en verzorgers alles bij de hand om het eerste onderzoek van een zeehond te doen. Deze kamer mag niet te dicht bij de verblijven zijn, want we weten van nieuwe zeehonden nog niet of ze besmettelijke ziektes bij zich dragen.

Quarantaineruimte

Als het blijkt dat een zeehond een besmettelijke ziekte heeft, mag deze niet bij andere dieren in de buurt komen. Daarom hebben we ruimtes waar zieke dieren apart kunnen liggen. Dit noemen we ook wel de quarantaineruimtes. Deze verblijven kunnen we afsluiten, zodat er zo min mogelijk virussen of bacteriën in- en uitgaan.

Drie fases van opvang

Wij onderscheiden drie fases voor de opvang van zeehonden. De fase waarin een zeehond zit, wordt bepaalt door de dierenarts. Dit hangt af van de hoeveelheid zorg die het dier nodig heeft. De verblijven zijn allemaal van elkaar gescheiden, zodat we besmettingen tussen de fases kunnen voorkomen.

Viskeuken

We hebben een speciale keuken waar we alle maaltijden voor de zeehonden klaarmaken. Hier wordt de vis(pap) ontdooid, vispap met water gemengd en al het benodigde materiaal voor het voeren klaargezet.

Brandschone keuken
Bij het voeren van de zeehonden zitten de verzorgers erg dicht op de dieren. En natuurlijk komt het materiaal om de dieren te voeren ook in nauw contact. Hierdoor is het risico op besmetting groter dan anders. Daarom moet de keuken altijd schoon zijn. We maken er dan ook meerdere keren per dag schoon.

Operatiekamer

Onze operatiekamer is ingericht om allerlei soorten operaties uit te kunnen voeren. Zo bieden we de beste zorg die mogelijk is. Onze ervaren dierenartsen en verzorgers kunnen zelf zeehonden onder narcose brengen, opereren en weer bij brengen. Bij sommige operaties worden ze geholpen door experts van buiten het centrum.

Waterzuivering

Heb je je weleens afgevraagd hoe we het water in de baden schoonhouden? Hiervoor hebben we een waterzuiveringsinstallatie. Wij werken met een ‘gesloten systeem’ in ons filtratiesysteem. Dit betekent dat we al het zwembadwater hergebruiken. Daarnaast circuleert het zwembadwater continu door meerdere filtratietanks, om een hoge kwaliteit van het water te behouden. We gebruiken kraanwater waaraan zout is toegevoegd.

Filteringproces
Het water stroomt uit de baden via de afvoer door een aantal filters. Hier worden alle grotere deeltjes (poep, kapotte vis, bladeren) eruit gehaald. Als laatste gaat het naar een koolstoffilter. Koolstof is heel goed in het absorberen van minuscule onzuiverheden. Dus daarna is het water heel schoon! Zo schoon, dat het niet meer genoeg mineralen heeft. Daarom wordt er, voordat het water weer in het bad gaat, zout toegevoegd. We voegen ook een klein beetje chloor toe om het water te desinfecteren. Hier hebben de zeehonden geen last van.

  • Onderzoeksruimte

  • Quarantaine

  • Viskeuken

  • Operatiekamer

  • Waterzuivering

Hoe gaan we te werk?

We gaan nooit zomaar een verblijf naar binnen om een zeehond te verzorgen. We werken met strenge protocollen. Veel van die regels en werkmethoden die we volgen, zijn bedoeld om het verspreiden van ziektes te voorkomen. Maar het is ook belangrijk om de dieren zo min mogelijk stress op te leveren.

Onderzoeksruimte

Iedere zeehond die binnenkomt onderzoeken we uitgebreid. De opname van nieuwe patiënten gebeurt daarom in een speciale intakeruimte. Hier hebben de dierenartsen en verzorgers alles bij de hand om het eerste onderzoek van een zeehond te doen. Deze kamer mag niet te dicht bij de verblijven zijn, want we weten van nieuwe zeehonden nog niet of ze besmettelijke ziektes bij zich dragen.

Quarantaineruimte

Als het blijkt dat een zeehond een besmettelijke ziekte heeft, mag deze niet bij andere dieren in de buurt komen. Daarom hebben we ruimtes waar zieke dieren apart kunnen liggen. Dit noemen we ook wel de quarantaineruimtes. Deze verblijven kunnen we afsluiten, zodat er zo min mogelijk virussen of bacteriën in- en uitgaan.

Drie fases van opvang

Wij onderscheiden drie fases voor de opvang van zeehonden. De fase waarin een zeehond zit, wordt bepaalt door de dierenarts. Dit hangt af van de hoeveelheid zorg die het dier nodig heeft. De verblijven zijn allemaal van elkaar gescheiden, zodat we besmettingen tussen de fases kunnen voorkomen.

Viskeuken

We hebben een speciale keuken waar we alle maaltijden voor de zeehonden klaarmaken. Hier wordt de vis(pap) ontdooid, vispap met water gemengd en al het benodigde materiaal voor het voeren klaargezet.

Brandschone keuken
Bij het voeren van de zeehonden zitten de verzorgers erg dicht op de dieren. En natuurlijk komt het materiaal om de dieren te voeren ook in nauw contact. Hierdoor is het risico op besmetting groter dan anders. Daarom moet de keuken altijd schoon zijn. We maken er dan ook meerdere keren per dag schoon.

Operatiekamer

Onze operatiekamer is ingericht om allerlei soorten operaties uit te kunnen voeren. Zo bieden we de beste zorg die mogelijk is. Onze ervaren dierenartsen en verzorgers kunnen zelf zeehonden onder narcose brengen, opereren en weer bij brengen. Bij sommige operaties worden ze geholpen door experts van buiten het centrum.

Waterzuivering

Heb je je weleens afgevraagd hoe we het water in de baden schoonhouden? Hiervoor hebben we een waterzuiveringsinstallatie. Wij werken met een ‘gesloten systeem’ in ons filtratiesysteem. Dit betekent dat we al het zwembadwater hergebruiken. Daarnaast circuleert het zwembadwater continu door meerdere filtratietanks, om een hoge kwaliteit van het water te behouden. We gebruiken kraanwater waaraan zout is toegevoegd.

Filteringproces
Het water stroomt uit de baden via de afvoer door een aantal filters. Hier worden alle grotere deeltjes (poep, kapotte vis, bladeren) eruit gehaald. Als laatste gaat het naar een koolstoffilter. Koolstof is heel goed in het absorberen van minuscule onzuiverheden. Dus daarna is het water heel schoon! Zo schoon, dat het niet meer genoeg mineralen heeft. Daarom wordt er, voordat het water weer in het bad gaat, zout toegevoegd. We voegen ook een klein beetje chloor toe om het water te desinfecteren. Hier hebben de zeehonden geen last van.

  • Intakeruimte

  • Quarantaine

  • Viskeuken

  • Operatiekamer

  • Waterzuivering

Wie wir arbeiten

Wir sind ein Seehundzentrum. Wir teilen unser Wissen, unsere Expertise und Erfahrung, um auf die Bedeutung gesunder Robben für ein gesundes Meer hinzuweisen. Wir sind eine Notfall- / Rettungsstation; wir kümmern uns um das Wohlergehen der in den Niederlanden lebenden Robben und überwachen dieses so gut wie möglich. Wir sind ein Wissens- und Forschungsinstitut. Wir erforschen die Robben und ihren natürlichen Lebensraum. Natürlich immer auch mit dem Ziel, ihnen die bestmögliche Pflege geben zu können.

Wis je dat…

Wist je dat zeehondenpups tot wel 8 uur alleen kunnen liggen zonder dat dat nadelige gevolgen heeft? Dit is een stuk langer dan dat eerst gedacht werd. Hier kwamen we achter dankzij een twee jaar durend wetenschappelijk onderzoek, genaamd het Dollardproject.

Unsere werte

Seit Jahren setzen wir uns mit Leidenschaft für die Robbe und ihren Lebensraum ein. Ein sauberes und gesundes Wattenmeer ist daher für uns eine sehr wichtige Sache.

  • Erschaffe ein Gemeinschafts-/ Familiengefühl, um Zusammenarbeit und Engagement zu fördern.
  • Nutze Expertise, Wissen und Wissenschaft als Leitlinie für Management und Erhaltung.
  • Sei flexibel und pragmatisch, um in Not geratenen Robben schnell zu helfen.
  • Nimm Passion als Grundlage für eine authentische, ehrliche und persönliche Geschichte.

Eine Robbe melden. Haben Sie eine in Not geratene Robbe gesehen? Rufen Sie 144 an (24 Stunden am Tag erreichbar) Lesen Sie mehr.