Beknopt Beleidsplan 2017-2021

Dit beknopte beleidsplan is het vertrekpunt voor een nog op te stellen actieplan ten behoeve van de vernieuwing van onze propositie. De route om tot het geschetste ‘wensbeeld’ te komen zal nader ingekleurd gaan worden.

Huidige situatie

We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan de organisatie, de kwaliteit van de primaire processen, de reputatie, de positionering en de presentatie van het centrum, de relaties met stakeholders en de plannen voor een Werelderfgoedcentrum.

Het hiernavolgende biedt een nieuw wenkend perspectief.

Onze wetenschappelijke basis en insteek
Onze USP’s (Unique Selling Points) zijn:

  • ons wetenschappelijke basis en insteek;
  • onze ruime opvangcapaciteit;
  • onze campus (met opleidingsfaciliteiten).

Toch is hier nog veel te winnen. Bijvoorbeeld door:

  1. het aanhalen van bestaande banden met het UMCG, RUG, RUU en TiHo, maar ook door nieuwe samenwerkingsallianties te smeden met de voor ons relevante Noordelijke Hogescholen en MBO instellingen;
  2. het versterken van onze University Campus.

Onze persoonlijke aanpak
Onze USP als educatief uitje is onze persoonlijke aanpak. De interactie met onze medewerkers wordt het meest gewaardeerd. Daar is nog veel te winnen. Bijvoorbeeld door:

  1. Het meer en meer inzetten (na opleiding en begeleiding) van onze (internationale) studenten;
  2. Scientainment/Edutainment: Voel, proef en ruik aan (technologische) innovaties op het gebied van duurzaamheid en een gezonder leven (= een schonere zee met gezonde zeehonden);
  3. Het integreren van onze University Campus in de natuurlijke setting van onze locatie.

Onze commerciële situatie
We zijn er klaar voor om een goed doordachte slag te kunnen gaan maken in marketing, sales en fondsenwerving.

Visie en toekomstbeeld

Versterken van onze integrale propositie op het gebied van

  • Science (wetenschappelijk onderzoek, onderwijs, kennis en educatie)
  • Sustainability (een gezonde zee) en
  • Health (vitaliteit, One Health, een gezonde zeehond)

Deze aandachtsgebieden (onderwijs, duurzaamheid en vitaliteit) zijn bovendien de meest relevante thema’s die van belang zijn voor de toekomst van Nederland. Onze leidraad is daarbij het volgende toekomstbeeld:

  1. Wetenschappelijk gefundeerde aanpak van zorg, educatie en preventie;
  2. Pieterburen wordt Field Station, met een learning community studenten van over de hele wereld. Ze zijn in Pieterburen een levenservaring op te doen met toegepast onderzoek, educatie, communicatie, hostmanship en last but not least: hands-on contact met wilde dieren;
  3. Het verhaal van de zeehond en onze unieke plek bij de Waddenzee en het ‘Waddenland’ beleefbaar maken (zowel online als offline);
  4. Focus op persoonlijke, intieme ervaring die blijvend inzicht en impact achterlaat, niet op beeldschermen, maar aan de levende lijve;
  5. Toepassing van een spectrum van ‘edutainment’ en ‘sciencetainment’, met koplopende inhoud gesteund door experiment op locatie, en een zelf-doen en hands-on mentaliteit;
  6. Een brede interessedekking, van jong tot oud, en van populair tot wetenschappelijk (zowel online als offline);
  7. Niet bouwend op maar ondersteund met een mix van traditioneel vermaak zoals educatieve waddenspeelplaats, zeehonden kijken, museale informatie, kunstexposities en ontspanning;
  8. Een internationaal voorbeeld voor een duurzaam, toekomstbestendig en veerkrachtig cultureel programma en gebouwen.

Bekijk hier ons meerjarenplan.

Missie en waarden

Vanuit onze missie en onze waarden zetten we het nieuwe Pieterburen op de kaart. 

Meld een zeehond. Een zeehond in nood gezien? Bel 0595 526 526 (24 uur per dag bereikbaar). Lees meer.